Det finns kraft i förlåtelse


Välkommen till den här lektionen som kanske är en av de allra viktigaste i våra bibelstudier. De är alla viktiga såklart, men ämnet om förlåtelse är absolut fundamental när vi talar om att bli helade i vår själ och att må bra. Att leva ett liv i total förlåtelse är en nyckel till frihet och kan vara orsaken till att en dörr öppnas till mirakel och helande i vårt liv. Det är hur kraftfullt sanningen om förlåtelse är.

När vi blev frälsta så tog vi emot total förlåtelse för våra synder. Vi behöver inte själva betala för våra synder i framtiden. Jesus har betalat allt och Han är vår befriare. Det är ju en underbar, underbar gåva som vi skulle vara tacksamma för varenda dag!

I honom är vi friköpta genom hans blod och har förlåtelse för våra synder på grund av den rika nåd som han har låtit flöda över oss, med all vishet och insikt.
(Ef. 1:7-8 SFB)

Jesus räddade oss från helvetet och evig separation från Gud. Vi var alla syndare som förtjänade att bli straffade, men på grund av Guds nåd och Jesu offer, så har vi nu möjlighet att leva ett liv i relation med Jesus nu och för evigt!

Ni som var döda på grund av era överträdelser och er oomskurna natur, också er har han gjort levande med Kristus. Han har förlåtit oss alla överträdelser och strukit ut det skuldebrev som med sina krav vittnade mot oss. Det har han tagit bort genom att spika fast det på korset. Han har klätt av väldena och makterna och förevisat dem offentligt, när han på korset triumferade över dem.
(Kol 2:13-15 SFB)

Gud har förlåtit oss alla synder. Det fanns en lång, lång lista över sådant vi gjort fel. Du hade en lång lista, och jag också. Vi var alla i behov av att få förlåtelse, vi hade inget i oss själva som kunde hjälpa oss. Men på grund av Guds nåd och kärlek till oss, så är synderna förlåtna – de existerar inte längre.

Wow, vilken gåva vi har fått från Gud! Total förlåtelse oavsett vad vi gjort! Som Guds barn är vi rena och rättfärdiggjorda!

Ta emot förlåtelse från synd

Även om Jesus har gjort allt, och våra synder faktiskt är förlåtna en gång för alla, så är det märkligt hur många kristna som går omkring och inte tar emot den förlåtelsen! De lever med skam och skuld över gamla synder, och djävulen plågar deras sinnen med sådant dom gjorde för åratals sen.
Jag tror detta är ett stort problem i våra kyrkor idag och många kristna lider verkligen av det här. Många får inte höra om Guds nåd som dom borde, och resultatet blir istället att det kristna livet blir tungt och utan frihet.

Har du tagit emot Guds förlåtelse?

Om du skulle fråga människor den frågan så skulle du nog finna dom som säger att dom visst är förlåtna, men om man lyssnar på dem när talar om saker som hänt i deras liv, så bär dom fortfarande med sig sin ryggsäck av skuld.

Grejen är: det spelar ingen roll vad du har med dig från ditt gamla liv: misstag, synder eller misslyckanden. Jesus har förlåtit allt. Och när Jesus förlåter, så förlåter han verkligen på riktigt! Med det menas att allt är borta och han kommer aldrig någonsin att ta upp det igen. Du kommer inte att bli straffad av Gud för synder du gjort, de finns inte uppskrivna någonstans i himlen. Allt är borta.

Och du, om Gud säger att det är borta, så menas också att du inte ska dra upp det igen! En författare säger: När Jesus förlåter dina synder kastar han dem i glömskans hav, och i det havet är det fiske förbjudet!

Det är “inte tillåtet”, för dig att fiska i det förgångna. Gå inte tillbaka och repetera det som du har gjort fel, och allt det som du inte gjorde men skulle ha gjort osv. Låt inte tankarna från det gamla tortera ditt sinne. Släpp det! Gud har förlåtit dig – och det ska du också göra!

Det är jag, jag som för min egen skull stryker ut dina överträdelser, dina synder kommer jag inte mer ihåg.
(Jes 43:25 SFB)

Djävulen vill att du aldrig ska glömma

Vi har en fiende, och hans intresse är att plocka fram all dina misstag. Han vill plåga dig och hålla dig bunden genom att alltid påminna dig.

Och det är därför du behöver stå emot de tankarna och dagligen leva i vad Jesus har gjort för dig. Det är så viktig att alla de bibelversarna vi läst om Guds kärlek och förlåtelse verkligen ramlar ner från huvudet och in i våra hjärtan, så att vi börjar leva av det. Där finns vår frihet!

Är så besviken på mig själv…

Om vi säger att vi inte har synd, bedrar vi oss själva och sanningen finns inte i oss. Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet. Om vi säger att vi inte har syndat, gör vi honom till en lögnare, och hans ord är inte i oss.
(1Joh 1:8-10 SFB)

Ibland så blir vi så besvikna på oss själva. Vi hade förväntat mer av oss, men känner att vi misslyckats och på grund av det tycker vi inte att vi är tillräckligt bra, vi duger inte till någonting. Men om du känner det så, så måste du släppa sådana tankar. Ge dig själv en chans! Ta emot Guds förlåtelse!

Acceptera fakta att du gjort fel, men sen förstå att det inte spelar någon roll…du är redan förlåten av Gud och fri. Versen ovanför säger att vi inte är sanningsenliga om vi säger att vi inte har syndat, men å andra sidan, så är vi ”renade från all orättfärdighet.”

Faran med att inte släppa taget

Om du inte lämnar de här tankarna bakom dig och tar emot frihet, så finns risken att skulden och det gamla stannar kvar och blir bitterhet. Och den som härbärgerar bitterhet i sitt liv, bjuder in alla möjliga problem. Bitterhet säger Bibeln; är som röta, en sjukdom i benen. Det kommer att äta upp dig från insidan.

Ett saktmodigt hjärta är kroppens liv, men bittert sinne är röta i benen.
(Ordspr. 14:30 Bibeln)

Så straffa inte dig själv för det som redan är gjort. För det är exakt vad du gör när du hela tiden repeterar dina misstag i ditt sinne. Det producerar sjukdom, inte bara i ditt sinne, såsom depression och ångest, men också i din kropp. Oförlåtelse och bitterhet är farligt. Spring ifrån det!

Förlåt andra för deras misstag

Det här gäller också när det gäller hur vi behandlar andra människor och det dom har gjort mot oss. På samma sätt som du skulle ta emot den förlåtelse som Jesus ger dig, skulle du också förlåta andra. Det spelar ingen roll vad de gjort emot dig.

Jag förstår att du gått igenom mycket, människor har gjort dig illa på olika sätt och du kanske känner dig sårad av det. Och då kan det kännas omöjligt att verkligen förlåta dem, men det måste du göra om du själv vill bli fri.

Du behöver ju egentligen inte ”känna för” att förlåta dem. Många blandar ihop det här. Vad du behöver är att förlåta för att du fått ta emot Jesu kärlek och du därför vill ge den förlåtelsen vidare. Och du gör det för att förlösa frihet för både dig och den som orsakat problemen. Förlös Guds kraft genom att förlåta alla!

Förlåt såsom Jesus förlåter

Vi ska förlåta på samma sätt som Jesus förlät. Hur förlät han? Jo, han förlät alla, oavsett vilka hemska saker de gjort mot Honom. Han förlåt till och med de som dödade honom. Det är så otroligt! Och vi kan knappt förlåta dem som sa nåt elakt till oss för 20 år sen!

Det här är vad Jesus bad när han hängde på korset:

Men Jesus sade: ”Fader, förlåt dem, ty de vet inte vad de gör.” Och de delade hans kläder mellan sig och kastade lott om dem.
(Luk 23:34 SFB)

Vi behöver ta Guds ord och evangeliet på allvar och börja leva ut det genom att handla på det som vi vet är sanningen. Och den sanningen är att vi måste förlåta så som vi själva har blivit förlåtna!

Jesus är vår förebild, och visar vägen för oss att följa:

Var i stället goda och barmhärtiga mot varandra och förlåt varandra, liksom Gud i Kristus har förlåtit er.
(Ef. 4:32 SFB)

Ha fördrag med varandra och förlåt varandra, om någon har något att förebrå en annan. Såsom Herren har förlåtit er skall ni förlåta varandra. Över allt detta skall ni klä er i kärleken, som binder samman till en fullkomlig enhet. Låt Kristi frid regera i era hjärtan, den frid som ni blev kallade till i en enda kropp, och var tacksamma.
(Kol. 3:13-15 SFB)

Du kan inte förändra andra människor

Det här ämnet om förlåtelse är ofta omskrivet i Bibeln. Jag är säker på att det beror på att vi så ofta har problem med oförlåtelse. Vårt uppdrag, enligt Bibeln är att älska, att vara snälla och vänliga mot människor oavsett vad andra har gjort mot oss.

Men grejen är att vi aldrig kan förändra någon annan människa, vi kan inte kräva att han eller hon agerar på ett särskilt sätt. Det är därför vi behöver förlåta dem, oavsett vad de gjort.

De behöver faktiskt inte ens säga: ”Jag ber om ursäkt”, eller ”Förlåt mig”, till oss. Alldeles för många människor väntar på att den andre ska komma och säga att de ångrar vad de gjorde, och verkligen vara ångerfulla, men det är inte så ofta det händer. Och det spelar ingen roll, du behöver förlåta dem oavsett!

Du förstår, de flesta gånger som människor har gjort något mot dig, så tänker dom inte ens på det efteråt. De reflekterar inte över att det kanske var jobbigt för dig, det dom sa. De går vidare med sina liv och är glada, och förstår inte alls att dom gjort någon skada. Så, om du inte förlåter, så kommer du att leva hela ditt liv, och tänka på någonting som är glömt för längesen!

Låt inte din framtid bli förstörd av något som hände i det förgångna. Ha förlåtelsen i ditt hjärta och på din tunga hela tiden. Förlåt och välsigna människor. Det kan vara svårt ibland, men väl värt ansträngningen!

Jesus ber oss ofta att göra saker precis tvärtemot vad som är vanligt. Men Guds vägar är högre än människors vägar!

Men till er som lyssnar säger jag: Älska era fiender och gör gott mot dem som hatar er. Välsigna dem som förbannar er och be för dem som förorättar er.
(Luk 6:27-28 SFB)

Ibland så kan det kännas som om du bara inte kan göra det, det känns verkligen svårt att verkligen förlåta. Men du kan det! Du har vad som behövs för att förlåta vem som helst! Den Helige Ande bor på insidan av dig, och Han har gett dig kraften till det. Guds kärlek flödar på insidan av dig, och du kan älska alla dina fiender!

Och det hoppet bedrar oss inte, ty Guds kärlek är utgjuten i våra hjärtan genom den helige Ande, som han har gett oss.
(Rom 5:5 SFB)

Jag har upptäckt att det blir enklare att förlåta om man börjar be för dom som har gjort en illa. Man får be att Gud välsignar dem, det gör processen mycket enklare!

Och du, sitt inte hemma och vänta på att du ska börja känna för att förlåta, bara förlåt dem som en handling i tro och lydnad. Känslorna dyker ofta upp senare, ibland långt senare!

Det finns ingen ände

Ibland så tänker vi att det måste väl ändå finnas begränsningar på hur mycket vi kan förlåta. Men vad säger Bibeln om det?

Då gick Petrus fram och frågade Jesus: ”Herre, hur många gånger skall min broder försynda sig mot mig och få min förlåtelse? Upp till sju gånger?” Jesus sade till honom: ”Jag säger dig: Inte sju gånger utan sjuttio gånger sju.
(Mat 18:21-22 SFB)

Är det verkligen sant att vi kan förlåta människor för vad dom än har gjort, och även om de fortsätter att göra dumma saker mot oss? Ja, det är sant! När Jesus sa till Petrus att förlåta: ”Jag säger dig: Inte sju gånger utan sjuttio gånger sju” så menade han att förlåtelsen inte hade någon ände. Vi skulle ständigt vara beredda att förlåta, för det är så Jesus förlåter oss! Du lever i Guds förlåtelse hela tiden! Du gör saker och ting som är fel, och ibland när du inte ens vet om det. Och du är i alla fall förlåten!

Jag måste säga att ibland funderar jag på hur Gud kan stå ut med de misstag och felsteg som jag gör. Men det gör Han, och vad mer är; Han älskar mig! Jag är så tacksam! Han förlåter mina misstag utan att tröttna på mig, och Han ger inte igen, och Han ger inte upp på mig! Och det är också så som jag måste bemöta andra som har gjort fel mot mig.

Jag vet, ibland känns det som att man skulle vilja säga ett och annat till dom, man skulle ibland vilja skrika ut det rakt i ansiktet på dem, men det är inte så som Jesus behandlar dig när du har gjort fel, så det vill man ju inte göra!

Vårt kött vill agera på ett sätt, men vi lever i anden och vi reagerar med kärlek och vänlighet! Och när vi tycker att det kommer aldrig att gå, så ber vi den Helige Ande om hjälp och så gör vi vad som är rätt.

Att förlåta är ett val

Att förlåta och leva i förlåtelse är ett val vi behöver göra. Det finns fantastiska berättelser om hur människor som blivit utsatt för hemska saker, har valt att förlåta de som skadat dom.

Till exempel så finns det dom som förlorade hela sina familjer under Förintelsen. De fick möta de som faktiskt hade mördat deras anhöriga, med de förlät deras brott. Hur kan nån göra det? Jo, dom känner Guds kärlek och vet att förlåtelse är det enda sättet för dom att komma vidare med sina liv.

En gång så lyssnade jag till en man som just hade förlorat hela familjen under kriget. Alla var borta. Mamman, pappan, allihop.
Reportern frågade mannen som var en framstående läkare om han kunde förlåta dom som dödat hans familj. Och han hade ett fantastiskt svar; Han sa: Jag behöver inte förlåta, för jag vet inte vad hat är, min judiske far lärde oss aldrig att hata, men att älska människor som oavsett vad dom gör, och det är vad jag gör, svarade han!

Man kan lära sig att inte hata, bara älska!

Tjänaren som inte ville förlåta

Jesus berättade om en kung och hans tjänare. Det visar väldigt tydligt hur Gud ser på de här sakerna.

Därför är himmelriket likt en kung som ville ha redovisning av sina tjänare. När han började granskningen, förde man fram till honom en som var skyldig tio tusen talenter. Eftersom han inte kunde betala, befallde hans herre att han och hans hustru och barn och allt vad han ägde skulle säljas och skulden betalas. Tjänaren föll ner för honom och bad: Ha tålamod med mig, så skall jag betala dig alltsammans. Då förbarmade sig tjänarens herre över honom och gav honom fri och efterskänkte hans skuld.

Men när tjänaren kom ut, träffade han en av sina medtjänare, som var skyldig honom hundra denarer. Han tog fast honom och ville strypa honom och sade: Betala, vad du är skyldig! Hans medtjänare föll då ner och bad honom: Ha tålamod med mig, så skall jag betala dig. Men han gick inte med på det utan gick och lät sätta honom i fängelse, tills han hade betalat vad han var skyldig.

När hans medtjänare såg vad som hände, blev de mycket upprörda och gick och talade om alltsammans för sin herre. Då kallade hans herre honom till sig och sade: Du onde tjänare! Hela skulden efterskänkte jag dig, därför att du bad mig. Borde inte du också ha förbarmat dig över din medtjänare, liksom jag förbarmade mig över dig?

Och i sin vrede överlämnade hans herre honom till fångvaktarna, tills han hade betalt allt vad han var skyldig. Så skall också min himmelske Fader göra med er, om ni inte var och en av hjärtat förlåter sin broder.”
(Mat 18:23-35 SFB)

Varför skulle Gud förlåta dina synder om du inte vill förlåta andra? Det är tydligt här, att Gud förväntar att var och en av oss skall leva ett gudfruktigt, förlåtande liv!

Döm inte!

Döm inte, och ni skall inte bli dömda. Fördöm inte, och ni skall inte bli fördömda. Förlåt, och ni skall bli förlåtna.
(Luk 6:37 SFB)

Det är väldigt lätt gjort att vara kritisk och dömande mot andra människor. Om du tror att du ”vet” varför den där personen gjorde det han/hon gjorde mot dig, och du tror att du vet människors intentioner, så är du dömande. Du kan inte känna till andra människors intentioner genom att titta på vad dom gör.

Vi behöver ödmjuka oss och förstå att det inte är upp till oss att döma andra. Vi har inte ett fördömelsens evangelium, utan ett förlåtandets evangelium!

Leva i förlåtelse är frihet!

Oförlåtelse kan göra att människor blir bundna, men när man väljer att förlåta, så öppnas en dörr till helande och upprättelse. Det finns massor av vittnesbörd där kristna blivit befriade från alla slags problem som sjukdom, stress, depression och andra saker, genom att man helt enkelt valde att förlåta någon.

Förlåtelse är handling

Det finns en underbar vers i Gamla Testamentet som visar så tydligt hur Gud handlar med oss.

Han handlar inte med oss efter våra synder och lönar oss inte efter våra missgärningar. Ty så hög som himlen är över jorden, så väldig är hans nåd över dem som fruktar honom. Så långt som öster är från väster låter han våra överträdelser vara från oss.
(Ps 103:10-12 SFB)

Gud handlar inte med oss efter våra missgärningar, står det. Alltså, Han tänker inte att nu när Kalle Petterson har gjort det här misstaget, så ska Han få betala på ett eller annat sätt för det. Nåt straff, och nån repressalie måste det allt få bli….

Nej, allt straff för synden är nu lagt på Jesus, och Hans nåd är så hög som himmelen över oss. Men däremot så kan vi drabbas av konsekvenser här på jorden på grund av synder vi gjort, men Gud straffar dig inte. Vi lever i nådens tid, där Jesus har tagit allt straff på sig! Han låter våra överträdelser vara så långt bort ifrån oss som väster är från öster…och det är oändligt långt bort!

Alltid när jag pratar om Guds förlåtelse och kärlek så tänker jag på ett vittnesbörd som jag hörde för många år sen. Det är en mycket gripande berättelse som så väl visar på Guds oerhörda kärlek!

Det var en ung man som var uppväxt i en trasig familj. Hans pappa var inte närvarande, och jag är inte säker på att han ens visste vem fadern var. Mamman var prostituerad och levde mest på gatan, och när pojken växte upp så fick han klara sig själv. Han levde ett hårt liv.

En dag så fick han se en annan ung man som hade ett par fina gympaskor, och han tänkte att dom vill jag ha. Och för att få dom så dödade han killen med de fina skorna.

Polisen kom och den unge mannen hamnade i fängelse. Där satt han, hela hans liv var förstört, och han hade ingen familj som kunde hjälpa honom.

En dag så fick han besök på fängelset. En äldre man kom in och presenterade sig. Han sa: Jag är pappa till honom som du dödade. Och jag vill bara tala om för dig att han var vår ende son och när du tog hans liv tog du allt det som vi levde för. Du tog bort glädjen i vårt liv.

Men i morse när jag och min fru bad tillsammans, så talade Gud till oss. Han ville att vi skulle förlåta dig det du gjort mot oss. Så jag är här för att säga: Vi förlåter dig för det du gjort.

Men inte bara det, vi undrar om du vill bli vår son istället? Det innebär att vi kommer och hälsar på dig här på fängelset med jämna mellanrum och vi kommer med presenter när du fyller år. Och när vi dör, mor och jag då får du allt vi äger!

En smått ofattbar berättelse eller hur? Men fantastisk! Behöver jag säga att killen blev frälst och berättade vad han varit med om för hela fängelset!

Att förlåta är inte att bara klämma fram ett ord, utan också visa i handling att vi verkligen menar vad vi säger!

Det här känns kanske inte alltid så lätt att göra, men vi får handla på det som vi vet är det rätta. Det är så vi lever ett liv i tro! Guds kärlek är utgjuten i våra hjärtan genom den Helige Ande och Han ger oss förmåga att göra det som vi människor inte kan!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *