Låt inte fruktan ta över!


Vi lever i en märklig tid, där det mesta kommit att handla om ett livshotande virus. Vi är alla drabbade på olika sätt, och alla måste vi förhålla oss på ett eller annat vis.

Som kristna så behöver vi inte frukta någonting, för bibeln är full av underbara löften om att Gud alltid är med oss och tar hand om oss. Vi får hålla oss nära Herren och lita på honom i alla situationer, och det gäller även när ett globalt virus hotar oss.

Jag gissar att du redan stavat på Psalm 91 under dessa dagar. En underbar psalm som vi inte bara ska läsa som vacker text utan ta till oss som vår himmelske Fars ord rakt in i vår nuvarande situation.

Här kommer den igen…

Den som sitter under den Högstes beskydd och vilar under den Allsmäktiges skugga, han säger: ”I HERREN har jag min tillflykt och min borg, min Gud som jag förtröstar på.” Han skall rädda dig från fågelfängarens snara och från den förödande pesten. Med sina fjädrar skall han övertäcka dig, under hans vingar skall du finna tillflykt. Hans trofasthet är sköld och skärm.

Du skall inte frukta nattens fasor, inte pilen som flyger om dagen, inte pesten som går fram i mörkret eller farsoten som härjar vid middagens ljus. Om än tusen faller vid din sida, ja, tio tusen vid din högra sida, så skall det inte drabba dig.

Med egna ögon skall du se hur de ogudaktiga får sitt straff. Ty du har sagt att HERREN är ditt skydd, du har gjort den Högste till din tillflykt. Ingen olycka skall drabba dig, ingen plåga närma sig din hydda. Ty han skall ge sina änglar befallning om dig att bevara dig på alla dina vägar. De skall bära dig på händerna, så att du inte stöter din fot mot någon sten.

Över lejon och huggormar skall du gå fram, du skall trampa ner unga lejon och drakar. ”Han håller mig kär och jag skall befria honom, jag skall beskydda honom, ty han känner mitt namn. Han ropar till mig och jag svarar honom. Jag är med honom i nöden, jag skall rädda honom och ge honom ära. Jag skall mätta honom med långt liv och låta honom se min frälsning.”
(Psalm 91:1-16 SFB)

 

Fantastiska versar som ger trygghet för den som lever under Faderns vingar… i Hans närhet, där finns beskydd och där finns frihet från fruktan.

Kom ihåg det, min vän när du sitter därhemma och kanske känner dig lite ensam och övergiven, att ensam är du aldrig! Din Far i himlen lämnar inte dig en sekund, Han är vi din sida, hans änglar är utsända till dig och han vill ta bort varje uns av fruktan och oro i ditt liv.

Det är väldigt lätt gjort att fruktan kommer smygandes i den här situationen. Och därför är det viktigt att vi inte släpper in den rädslan. Det är väl lättare sagt än gjort, kanske du säger, tänk om jag blir drabbad?

Ja, jag vet, det är väldigt lätt gjort att man blir orolig, det är inget konstigt med det. Men det finns vägar att hålla oron borta och det är det där vi pratar så mycket om, att vi får låta Guds ord vara närvarande hela tiden. Läs såna här bibelversar som tex psalm 91, och ta dom till ditt hjärta. Vet att varje gång du läser ordet, så är det som att Fadern själv står där och säger de här orden till dig. Personligen!

Du vet, för Gud är det här ingen överraskning att det här viruset nu kommit. En av vårt tids största profeter, David Wilkersson, såg en syn 1986, där han såg hela det scenariot vi lever i nu.

Så här sa han:

Jag ser en farsot komma över världen, och barer, kyrkor och myndigheter får stänga igen. Den plågan ska drabba New York som den aldrig blivit drabbad förr. Den här farsoten kommer att tvinga den troende som inte ber in i radikal bön och in i Guds ord, och många Gudsmän i predikstolarna kommer att ropa ut omvändelse. Och ut av det här kommer att komma en tredje väckelse som kommer att svepa över Amerika och hela världen!

David Wilkersson 1986

Nu är inte tid mina vänner att frukta, utan att resa oss upp i Jesu namn och be för människor som behöver bli frälsta, be om väckelse! Gud vill förvandla vårt land!

Läs gärna den artikel jag skrev häromveckan igen:

Det fördolda livet med Jesus

Önskar er allt Guds goda!/Inger

På min hemsida finns också artiklar om fruktan som du kan läsa om du vill:

Frihet från fruktan del 1

Frihet från Fruktan Del 2

Frihet från Fruktan Del 3

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *